Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου 2014

ΣΥΚΩΤΙ και ΥΓΕΙΑ ,«Αυξάνονται» τα περιστατικά ηπατικής βλάβης από διατροφικά συμπληρώματα


Φιλαδέλφεια, Πενσιλβάνια
Το ποσοστό των κρουσμάτων ηπατικής βλάβης που οφείλονται σε συμπληρώματα διατροφής σχεδόν τριπλασιάστηκε σε διάστημα μιας δεκαετίας, τουλάχιστον μεταξύ των περιστατικών που εξέτασε μελέτη στις ΗΠΑ. Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι τα σκευάσματα αυτά δεν υποβάλλονται στις δοκιμές ασφάλειας που απαιτούνται για τα φάρμακα.

Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί λαμβάνουν διατροφικά συμπληρώματα, κυρίως πολυβιταμίνες, ιχνοστοιχεία, ασβέστιο και ιχθυέλαια. Υπάρχουν μάλιστα ενδείξεις ότι η χρήση τους συνεχίζει να αυξάνεται, παρά τα αποτελέσματα πρόσφατων μεγάλων μελετών, οι οποίες έχουν δείξει ότι, για τους περισσότερους ανθρώπους, οι βιταμίνες όχι μόνο δεν ωφελούν αλλά ενδέχεται και να βλάπτουν.


Σύμφωνα με τη νέα έρευνα που δημοσιεύεται στο Hepatology, μια επιθεώρηση της Αμερικανικής Ένωσης για τη Μελέτη Νοσημάτων Ήπατος, τα συμπληρώματα διατροφής όπως τα βότανα και οι βιταμίνες είναι πιθανότερο να προκαλέσουν σοβαρή βλάβη στο συκώτι σε σχέση με τα φάρμακα και τα συμπληρώματα διατροφής για μποντιμπίλντινγκ.

Τα συμπληρώματα για μποντιμπίλντινγκ προκαλούν ίκτερο (κιτρίνισμα του δέρματος λόγω προβλημάων στο συκώτι), ωστόσο η μελέτη δεν καταγράφει περιστατικά θανάτων ή μεταμοσχεύσεων ήπατος λόγω αυτών των προϊόντων.

Αντίθετα, το 13% όσων εμφάνισαν ηπατικές βλάβες λόγω συμπληρωμάτων διατροφής έχασαν τη ζωή τους ή χρειάστηκαν μεταμόσχευση. Μεταξύ των ασθενών που εμφάνισαν βλάβες από φάρμακα, το αντίστοιχο ποσοστό περιορίζεται στο 3%.

Ερευνητές διαφόρων ερευνητικών ιδρυμάτων στις ΗΠΑ εξέτασαν 839 ασθενείς που υπέστησαν ηπατικές βλάβες λόγω τοξικότητας το διάστημα 2004-2013. Η συντριπτική πλειονότητα, 709 περιστατικά, αφορούσε περιπτώσεις ηπατοτοξικότητας από φάρμακα. Υπήρξαν όμως και 45 περιστατικά που οφείλονταν σε συμπληρώματα μποντιμπίλντινγκ και 85 από βότανα και άλλα συμπληρώματα διατροφής.

Η ανησυχητική διαπίστωση είναι ότι το ποσοστό των κρουσμάτων που οφείλονται σε συμπληρώματα διατροφής, εξαιρουμένων των συμπληρωμάτων για μποντιμπίλντινγκ και του παυσίπονου παρακεταμόλη (γνωστού και ως ακεταμινοφαίνη), αυξήθηκαν στο διάστημα της μελέτης από το 7 στο 20 τοις εκατό του συνόλου των περιστατικών που καταγράφονταν κάθε έτος.

Ο Δρ Βίκτορ Ναβάρο του Ιατρικού Κέντρου «Αϊνστάιν» στη Φιλαδέλφεια, πρώτος συγγραφέας της μελέτης, διευκρινίζει σε ανακοίνωση του ιδρύματος ότι η μελέτη μόνο τους ασθενείς που είχαν καταχωρηθεί σε βάση δεδομένων για περιστατικά ηπατοτοξικότητας, και επομένως δεν αρκεί για να αποδείξει ότι τα κρούσματα ηπατικής βλάβης λόγω συμπληρωμάτων αυξάνονται στο γενικό πληθυσμό των ΗΠΑ.

Παρόλα αυτά, ο ερευνητής προειδοποιεί ότι το πρόβλημα είναι σημαντικό: «Δεδομένου ότι η εποπτεία στα βότανα και τα διατροφικά συμπληρώματα είναι λιγότερο αυστηρή [σε σχέση με τα φάρμακα], υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα για επιβλαβείς συνέπειες, συμπεριλαμβανομένων περιπτώσεων που απειλούν τη ζωή του ασθενή» είπε.

1 σχόλιο:

  1. Με βάρος περίπου 1,3 κιλά, το ήπαρ (συκώτι) είναι το 2ο μεγαλύτερο όργανο του σώματος μετά το δέρμα.
    Το συκώτι εκτελεί πολλές βασικές λειτουργίες που σχετίζονται με την πέψη, τον μεταβολισμό, την ανοσία σε βλαβερές ουσίες και την αποθήκευση των θρεπτικών ουσιών μέσα στο σώμα.
    Προκειμένου να έχουμε ένα υγιές ήπαρ, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ποιες είναι εκείνες οι καθημερινές δραστηριότητες τις οποίες πρέπει να αποφύγουμε.
    Δείτε στην παρακάτω λίστα τι μπορεί να κάνετε και καταστρέφετε καθημερινά στο συκώτι σας:
    -Κοιμάστε πάρα πολύ αργά και ξυπνάτε πολύ αργά. Αυτή είναι μια από τις βασικότερες κακές συνήθειες που οδηγούν σε ηπατική νόσο.
    -Δεν έχετε καλή ούρηση το πρωί.
    -Καταναλώνετε πάρα πολύ φαγητό.
    -Παραλείπετε να φάτε σωστό πρωινό.
    -Παίρνετε φάρμακα "με το παραμικρό". Το σωστό είναι να ακολουθείτε πάντα τις συμβουλές του γιατρού σας τόσο ως προς τη συχνότητα όσο και τη δοσολογία των φαρμάκων.
    -Στην διατροφή σας καταναλώνετε πάρα πολλές τροφές με συντηρητικά, πρόσθετα και χρωστικές ουσίες.
    -Καταναλώνετε ανθυγιεινό μαγειρικό λάδι. Μειώστε όσο το δυνατόν περισσότερο το μαγείρεμα με λάδι που έχει χρησιμοποιηθεί πολλές φορές για τηγάνισμα. Επίσης, μην καταναλώνετε τηγανητά φαγητά όταν είστε κουρασμένοι, εκτός αν το σώμα σας είναι σε πολύ καλή φόρμα.
    -Τα τηγανητά λαχανικά πρέπει να καταναλώνονται "εκείνη τη στιγμή" και να μην αποθηκεύονται για να καταναλωθούν αργότερα.
    -Καταναλώνετε μεγάλες ποσότητες αλκοόλ.
    (Το αντέγραψα από...http://www.onmed.gr/ygeia/item/318606-an-kanete-afta--katastrefete-stathera-to-sykoti-sas#ixzz3CkfZTF7K)

    ΑπάντησηΔιαγραφή